Kan man tvingas ta semester?

Kan en arbetsgivare tvinga mig att ta ut en semesterdag om det inte finns nåt folk på mitt arbete? Och jag kan inte jobba hemifrån då jag är städare på ett privat företag.

Jag fick ett samtal med en av arbetsledarna om att jag inte kommer att kunna jobba den 19e juli då det inte är nån här på jobbet.

Då sa jag att jag kan ju kanske vara hemma då med full lön. Jag ska väl inte behöva ta ut en semesterdag bara för att det inte finns folk på jobbet. Det kallas väl ofrivillig semester.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Skyddslagstiftning:

Semesterlagen är en skyddslagstiftning och är till stor del tvingande till arbetstagarens fördel, annat får föreskrivas i kollektivavtal vad gäller vissa bestämmelser i lagen. (2 § och 2a§ semesterlagen). Det framgår inte av din fråga om ni har ett kollektivavtal men det kan vara värt att kolla upp.

Arbetsgivarens möjlighet att bestämma över semester:

Som arbetsgivare är det dennes skyldighet att se till att arbetstagarna tar ut sin semester. Arbetsgivaren kan då bestämma att en arbetstagare tar ut sin semester någon gång under juni-augusti i minst fyra veckor om inte annat har avtalats i kollektivavtal (11§ och 12§ Semesterlagen).

I ditt fall verkar det röra sig en enstaka semesterdag till följd av att ingen är på jobbet. Utifrån de förutsättningarna du angivit i frågan verkar det inte vara fråga om ett sådant fall där arbetsgivaren har rätt att tvinga dig att ta semester. Arbetsgivaren kan ha rätt att be dig arbeta hemifrån eller arbetsbefria dig med lön. Om ni har kollektivavtal så bör du läsa igenom det och se om annat är särskilt avtalat och eventuellt ta kontakt med det fackliga förbundet.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänlig hälsning,

Yodit EsheteRådgivare