Kan man testamentera sin kvarlåtenskap till släkting?

Vi är gifta utan barn. Kan jag testamentera något av min kvarlåtenskap till min släkting? Kan jag ge bort som större gåva innan jag dör? Vi har äktenskapsförord.

Lawline svarar

Hej!

Tack för du att du vänder dig till Lawline.

Vid ett dödsfall görs en bodelning, vilket innebär att den efterlevande maken eller makan får behålla makarnas gemensamma giftorättsgods. Om ni endast har enskild egendom då finns det ingenting att dela upp. Var och en behåller i sådana fall sin egendom. Vad som gäller vid bodelning framgår av 9 – 13 kap. ÄktB. Eftersom ni inte har några barn, vad jag förstår varken gemensamt eller egna, så behöver inte barns rätt tas upp här.

I 3 kap. 1 § ÄB står att kvarlåtenskapen ska tillfalla den efterlevande maken ifall arvlåtaren var gift. Detta är huvudregeln, men denna är dock inte absolut. Den efterlevande kan nämligen testamentera bort sin kvarlåtenskap.

Enligt 9 kap. 1 § ÄB får den som har fyllt 18 år ge bort sin kvarlåtenskap genom testamente. Vidare står i 11 kap. 1 § ÄB att testamentet ska ges den tolkning som antas överensstämma med testatorns vilja.

Det finns dock en viktig bestämmelse att ta hänsyn till i detta fall, vilket är 3 kap. 1 § andra stycket ÄB. Denna säger att den efterlevande maken är garanterad ett belopp upp till fyra basprisbelopp som gällde vid dödsfallet. Basprisbeloppet för 2019 är 46 500 kr, vilket innebär att den efterlevande maken är garanterad 186 000 kr. Förutom detta har du dock rätt att testamentera din kvarlåtenskap till vem du vill.

Hoppas att detta gav svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare