FrågaAVTALSRÄTTGåva19/12/2017

Kan man ta tillbaka en gåva av bostadsrätt?

Hej om man får bostadsrätt legenhet som gåva och sen den personen som gav gåvan kan ta tillbaka eller?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det som blir viktigt här är om gåvan är fullbordad eller inte. Om en person redan har fått bostadsrätten så är gåvan fullbordad. Genomförd gåvotransaktion är bindande. Det finns inga direkta undantag för en fullbordad gåva i gåvolagen. Man kan alltså inte ta tillbaka gåvan av bostadsrätten om överlåtelsen är fullbordad.

Om gåvan inte är fullbordad än

Om gåvan inte är fullbordad utan det endast är ett löfte om att få bostadsrätten, ett sådant löfte är bindande under vissa förutsättningar (1 § gåvolagen).

Om utfästelse om gåvan har gjorts i skuldebrev eller annan urkund eller Om det framgår att utfästelse av gåva var avsedd att komma till allmänhetens kännedom.

Det finns två undantag till om en sån utfästelse skett. Det första är om den som lovat att ge bort bostadsrätten efter att löftet skett men innan gåvan fullbordats har hamnat i en situation att med tanke på hans eller hennes ekonomi skulle det inte alls vara rimligt att kräva att gåvan fullbordas (5 § första stycket, gåvolagen). Den andra är om mottagaren av bostadsrätten på något allvarligt sätt förolämpar den som ger bostadsrätten (5 § andra stycket, gåvolagen)

Om gåvan är kopplad till vissa villkor

Om den som ger gåvan har satt upp vissa villkor för gåvan och dessa krav inte fullgörs så kan gåvan återgå till givaren, om detta står i gåvobrevet. Men detta kräver då att kraven framstått innan.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vill du ha mer rådgivning eller hjälp av en jurist?
Då kan du vända dig till vår telefonrådgivning eller boka tid med en jurist

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

Med vänliga hälsningar,

Andreas GrundstedtRådgivare