FrågaAVTALSRÄTTGåva19/11/2019

Kan man ta tillbaka en gåva?

Jag gav bort ett armband till min blivande svärdotter i tron att de skulle gifta sig. Tyvärr tog det slut och nu känns det fel att hon fick armbandet. Det var avsett från min sida som gåva från svärmor till svärdotter. Nu blev hon inte min svärdotter. Kan jag kräva tillbaka detta?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Gåvor regleras i Gåvolagen.

En gåva blir bindande först när den har fullbordats. Om en gåva har fullbordats, är det inte längre möjligt att ångra sig och ta tillbaka gåvan (1 § Gåvolagen). När en gåva anses vara fullbordad beror på vilken slags gåva det är. I ditt fall rör det sig om ett armband, vilket räknas som lösöre. En gåva i form av lösöre anses fullbordad när gåvan kommer i mottagarens besittning, det vill säga när den överlämnats till mottagaren (2 § Gåvolagen).

Eftersom armbandet är överlämnat, är gåvan fullbordad och du har tyvärr ingen juridisk rätt att ta tillbaka gåvan om inte du och mottagaren innan gåvans överlämnade avtalat om återlämnande.

Vänligen,

Felicia FredinRådgivare