Kan man ta reda på om någon suttit häktad?

Hej!

Hur kan man kolla upp om ngn varit häktad? Samt orsaken till att personen blev häktad o varför ärendet lades ner.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt offentlighetsprincipen ska handlingar hos myndigheter vara tillgängliga för allmänheten. Detta uttrycks i 2 kap. tryckfrihetsförordningen (TF).

Det finns dock bestämmelser om sekretess i offentlighets- och sekretesslagen (OSL) som begränsar rätten att ta del av allmänna handlingar.

Häktade personer och personer som tidigare har suttit häktade omfattas av sekretess (18 kap. 1 § första stycket OSL). Det innebär att Kriminalvården inte får tala om för någon annan att den aktuella personen är häktad eller har varit häktad och vart denne befinner sig. Kriminalvårdens personal får inte heller ge ut information om klienten som denne kan ta skada eller få obehag av, utan att en sekretessprövning görs. Klienten själv kan däremot ge tillåtelse att information lämnas ut till en viss person.

Sammanfattningsvis kan du inte ta reda på ifall någon suttit häktad, orsaken till att personen blev häktad samt varför ärendet lades ner. Häktade personer och personer som tidigare har suttit häktade omfattas av sekretess.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänliga hälsningar,

Fatma Nasser AliRådgivare