FrågaAVTALSRÄTTFormkrav21/12/2020

Kan man ställas till ansvar vid ett bevittnande om något blir fel?

Kan man ställas till ansvar vid ett bevittnande om något blir fel.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När krävs vittnen?

I Sverige är det väldigt få handlingar som kräver vittnen för att vara giltiga. Det finns fyra handlingar som enligt lag efterfrågar vittnen som formkrav:

• Testamente, (10 kap. 1 § ärvdabalken)
• Faderskapsbekräftelse (1 kap. 4 § föräldrabalken)
• Framtidsfullmakt (4 § lag om framtidsfullmakter)
• Överlåtelse av fastighet (20 kap. 7 § jordabalken)

För alla andra handlingar såsom äktenskapsförord, skuldebrev, fullmakt, köpebrev och gåvobrev av lös egendom (m.fl.) behövs det enligt lag inte några vittnen. Självklart kan man välja att använda bevittning även för dessa typer av handlingar men det är inget krav för handlingens giltighet. I det fall det skulle uppstå en tvist angående en handlings giltighet kan dock bevittning ge handlingen större trovärdighet.

Vad händer om något går fel?

Genom att enbart bevittna en fullmakt uppkommer inga särskilda rättsverkningar för dig och du som vittne kan t.ex. inte bli ansvarig om fullmäktigen senare skadar sin huvudman (den som utfärdat fullmakten) eller om parterna bryter mot ett avtalsvillkor. Det enda sättet jag kan se att du på något sätt kan ställas till ansvar är om du skulle ljuga om det du bevittnat eller dylikt. Om bevittning krävs för avtalets giltighet kommer felaktig bevittning innebära att avtalet är ogiltigt. Om rättshandlingen du bevittnat blir tvistig och tvisten tas till domstol finns en chans att du kallas som vittne. Om du ljuger som vittne gör du dig skyldig till mened (15 kap. 1 § Brottsbalken).

Sammanfattning

Sammanfattningsvis har du som vittne till rättshandling inget ansvar för att parterna upprätthåller rättshandlingens förpliktelser. Om rättshandlingen leder till en domstolstvist kan du dock kallas som vittne och då krävs det att du talar sanning om det du bevittnat. Annars du dömas för mened. Om det kommer fram att bevittningen skett på fel sätt och bevittning är ett formkrav för avtalets giltighet innebär även detta att avtalet är ogiltigt.

Hoppas du fick svar på din fråga,

Vänliga hälsningar,

Elise SohlbergRådgivare