Kan man som säljare avtala bort konsumentköplagen till nackdel för en köpare?

Kan en båtförmedlare friskriva sig från konsumentköplagen genom att skriva in i kontraktet att inga garantier gäller på båten?

Jag köpte en relativt ny motorbåt som var besiktigad och ansågs vara i mycket bra skick för sin ålder.

Båten var 8 år gammal och bara använd i 155 timmar.

Efter 4 veckor gick ankarspelet sönder och efter 8 veckor gick drevet sönder.

Jag anser att det måste varit fel på dessa delar vid köpet och vill att firman som förmedlat båten står för reparationskostnaden.

Har jag rätt till ersättning för reparationskostnaden eller kan företaget friskriva sig från detta i kontraktet?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att Du vänder dig till Lawline med din fråga!

Lagen är tvingande

Till att börja med kan konstateras att konsumentköplagen är tvingande till konsumentens fördel enligt 3§ Konsumentköplagen. Detta innebär att eventuella avtalsvillkor som är till nackdel för konsumenten i jämförelse med vad man har rätt till enligt konsumentköplagen är utan verkan. Här verkar fallet vara att säljaren har skrivit in i avtalet att inga garantier gäller, men som nämnt ovan är du inte bunden av detta.

Varan måste ses som felaktig

Till att börja med måste varan anses som felaktig enligt 16§ KKL. Läser man vad som hänt känns det som att båten onekligen är att ses som felaktig då den avviker från vad köparen med fog kan förutsätta, 16§ 3st 3p. KKL. Jag vågar inte uttala mig kring hur båtar tenderar att hålla gällande den här typen av saker, men i enlighet med 20a§ KKL är det försäljaren som har bevisbörda för att felen inte förelåg vid köpet med tanke på att dessa visat sig inom 6 månader. Du måste alltså endast påvisa att man som köpare inte bör kunna förvänta sig den här typen av fel inom den tidsram som de uppkommit, vilket inte borde vara alltför svårt. Det blir desto svårare för säljaren att bevisa att felen uppkommit efter att köpet gjorts, vilket sätter dig i en bra position.

Påföljder

Kan inte försäljaren bevisa att felen inte förelåg vid köpet (vilket i ditt fall låter onekligen svårt) kan du som köpare kräva olika påföljder, i enlighet med 22§ KKL. I ditt fall önskar du avhjälpande (reparation). Rätten till detta stadgas i 26§ KKL. Här ska inte du stå för några kostnader, utan säljaren är skyldig att ta dessa. Enligt samma paragraf har man som konsument rätt till avhjälpandet sker inom skälig tid och skulle detta inte ske kan du istället begära ett prisavdrag som motsvarar felet, 28§ KKL.

Reklamation

Det är väldigt viktigt att du som konsument berättar vad som inträffat och framställer kraven så snabbt som möjligt, då man enligt 23§ KKL måste reklamera varan inom skälig tid. Görs inte detta förlorar man eventuell rätt till olika påföljder.

Jag hoppas det var svar på din fråga!

Vänligen,

Alex HallströmRådgivare