Kan man som biträdande jurist bli förordnad som offentlig försvarare?

Hej!

Jag blev utbildad jurist nyligen och undrar nu ifall jag som biträdande jurist kan bli förordnad att företräda någon i förvaltningsrätten? Tack i förväg.

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Förvaltningsrätten utgår i första hand från deras förordnandelistor. Om personen inte finns med där ska en lämplighetsbedömning göras i det enskilda fallet. För att vara med på listorna behöver en person vara advokat, eller som biträdande jurist ha arbetat ett år på advokatbyrå efter examen eller ha gjort notarietjänstgöring före anställningen på byrå, eller driva sin egen juridiska verksamhet och ha relevanta erfarenheter.

Jag hoppas att detta var svar på din fråga! Avslutningsvis är förhoppningen att min hantering av ditt ärende har varit användbar och presenterats i en för dig utförlig och tillfredsställande form.

Sheba ShalyRådgivare