Kan man skriva att ett parti fifflar med valsedlarna på sociala medier?

Hej, kan man offentligt på Facebook skriva följande:

Här i Söderhamn fifflar SD med valsedlarna

Lawline svarar

Hej och tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga!

Ja, man kan och får skriva att SD fifflar med valsedlarna i Söderhamn på Facebook. Folk får skriva i princip vad som helst på sociala medier, så länge det inte rör sig om ett ärekränkningsbrott, hets mot folkgrupp eller uppmaning till brott av något slag. Sanningshalten i det som skrivs spelar inte heller någon roll.

Ärekränkningsbrott kan det bara bli frågan om när någon sprider kränkande uppgifter om en annan, fysisk person (brottsbalken 5 kap. 1-5 §). SD är en juridisk person, så folk får lov att skriva negativa saker om dem offentligt. Annars hade det till blivit väldigt svårt att till exempel ge kundomdömen om affärer och andra verksamheter. Det rör sig inte heller om någon uppmaning att begå brott och SD är inte en sån grupp av människor som skyddas av reglerna om hets mot folkgrupp (brottsbalken 16 kap. 8 §).

Kort och gott är det alltså fritt fram att skriva "Här i Söderhamn fifflar SD med valsedlarna" på sociala medier. Tanken med yttrandefriheten är att det ska vara väldigt svårt att stoppa folk från att uttrycka sig både negativt och positivt i det offentliga. Reglerna som begränsar yttrandefriheten är i allmänhet till för att skydda fysiska personer. Politiska partier som exempelvis SD får försöka hantera negativ publicitet på andra sätt.

Jag hoppas att ni har fått svar på frågan.

Allt gott!

Mikaela von BornstedtRådgivare