FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet16/04/2018

Kan man sälja ett samägt hus utan den andra ägarens samtycke?

Hej

Jag och mitt ex äger ett hus tillsammans som jag och mina barn bor i. Han är ej fadern till barnen. Ex vill sälja huset och jag har inte råd att köpa ut honom.Har fått nej från banken. Kan han tvinga mig att sälja innan jag har en ny bostad.? Jag vill också sälja huset men måste hitta ny bostad innan!

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid försäljning av fastighet krävs samtycke av alla samägare

Samägande av fastigheter regleras i samäganderättslagen. Eftersom att du och ditt ex köpte huset tillsammans så är ni samägare till huset. För att kunna förfoga över huset krävs det samtycke från samtliga delägare (2 § samäganderättslagen). Med förfogande menas exempelvis försäljning av huset. Därmed kan fastigheten inte säljas förens du har samtyckt till det.

Delägare kan ansöka om offentlig auktion hos tingsrätt om samtycke inte finns

Ditt ex skulle dock kunna ansöka hos en tingsrätt att fastigheten ska utbjudas på offentlig auktion (6 § samäganderättslagen). Tingsrätten kan då besluta om att fastigheten ska säljas på offentlig auktion, utan att du gett ditt samtycke.

Tingsrätten får inte besluta att en offentlig auktion ska ske om du och ditt ex har avtalat om att inte sälja fastigheten eller om du har synnerliga skäl som talar mot att fastigheten ska säljas på detta sätt (6 § samäganderättslagen). Med synnerliga skäl menas exempelvis särskilda sociala förhållanden som inte har en varaktig karaktär (NJA 1979 s. 562).

Ditt ex kan sälja fastigheten utan ditt samtycke

För att återkoppla till din fråga så kan ditt ex sälja huset utan ditt samtycke. Han måste då ansöka hos en tingsrätt om att sälja fastigheten på offentlig auktion. Om han inte gör en ansökan hos en tingsrätt så kan han inte sälja huset innan han fått ditt samtycke.

Om du vill ha vidare rådgivning eller hjälp är du varmt välkommen att ställa en ny fråga eller boka tid med en jurist på Lawline.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare