FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt29/09/2020

Kan man säga upp kontrakt som inneboende?

Dottern är inneboende i en lägenhet. Tjejen som lgh står på har regelbundet sena fester och killar som sover över. Kan möta nakna killar i hallen. Höra deras intima stunder olika tider på dygnet. Har påpekat detta men ingen bättring. Har man rätt att avbryta kontraktet? Behöver lugn o ro för studier.

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Lagrum
Det framgår inte om din dotter hyr ett rum i en hyreslägenhet eller i en bostadsrätt, jag kommer därför förklara vad som gäller i båda fallen. För hyrning av del av lägenhet gäller Jordabalkens 12 kap., för hyra av del av bostadsrätt är det Privatuthyrningslagen som gäller.

Uppsägningstid
I hyreslägenhet gäller det en uppsägningstid på 3 månader (12 kap. 4 § JB). I en bostadsrätt har hyresgästen rätt till 1 månads uppsägningstid (3 § Privatuthyrningslagen). Alltså kan din dotter säga upp kontraktet men beroende på vilken typ av lägenhet som hon hyr ett rum i kommer hennes uppsägningstid att variera mellan 1-3 månader. Tiden kan även vara kortare om det står i kontraktet, men det får inte vara längre.

Hoppas detta besvarar din fråga!
Med vänliga hälsningar,

Filippa Nielsen NorelindRådgivare