Kan man säga upp ett tidsbestämt hyresavtal i förväg?

Hej!

Jag hyr en lägenhet i andrahand av en privatperson. Vi har avtalat att kontraktet går ut 30/6, och att vi båda har 3 månaders uppsägningstid.

Nu skrev jag till honom att jag inte kan bo kvar efter utgånget datum (helst vill jag flytta innan), och då säger han att uppsägningstiden börjar när kontraktet går ut. Alltså kan jag inte flytta ut förrän 31/9 enligt honom. Det står på kontraktet på övriga noteringar att "hyresgästen får inte lämna lägenheten förrän 30/6". Då menade han tydligen att jag inte får säga upp kontraktet förrän det datumet.

Vad gäller?

Kan jag inte säga upp kontraktet när som helst? Har han rätt?

Tacksam för konkret svar!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid andrahandsuthyrningar kommer 12 kap. jordabalken att gälla. Eftersom ni har avtalat om en bestämd utgång av hyrestiden så är avtalet ett hyresavtal på bestämd tid.

Enligt 12 kap. 4 § andra stycket jordabalken så kan man avtala om vilken uppsägningstid man vill ha, och i detta fall har du alltså tre månaders uppsägningstid. I princip innebär detta att du ska säga upp hyresförhållandet tre månader i förväg från när det går ut.

Ett viktigt undantag finns dock till detta. I 12 kap. 5 § jordabalken nämns att ett hyresavtal som avser en bostadslägenhet alltid får sägas upp av hyresgästen vid månadsskifte som inträffar tidigast efter tre månader från uppsägningen.

Detta betyder alltså att du som hyresgäst kan säga upp hyresavtalet redan nu om du skulle vilja. Du måste alltså inte vänta som hyresvärden säger. Efter tre månader från din uppsägning upphör hyresavtalet att gälla.

Vänligen,

Daniel KarlRådgivare