Kan man säga upp all anknytning till sina föräldrar juridiskt sett?

Jag är 41 år kvinna.

Har hela mitt liv levt ett helvete. Mycket är på grund av mina föräldrar. Har även blivit tillsagt av min far att han ej älskar mig eller mina barn,som han tydligt visat genom åren.

Vill avsäga allt knutning till dom lagligt. Hur gör jag?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Kan man avsäga sig sina föräldrar?

Man kan givetvis saga upp kontakten med sina föräldrar. Dock kan man inte juridiskt sett avsäga sig sina föräldrar, på samma sätt som det inte går att "skilja sig" från sina barn. Den enda möjligheten att avsäga sig sina föräldrar är att bli adopterad, då anses adoptivföräldrarna vara ens rättsliga föräldrar.

Avsägande av rätt till arv

Det går däremot att avsäga sig rättsliga band till sina föräldrar genom att avstå från sitt arv. Avsägande av arv regleras i Ärvdabalken 17 kap 2 § st 1 (här). Avståendet av arvet måste ske skritfligen. Vid avstående av arvet ska bröstarvinge (barn eller barnbarn till arvlåtaren) få sin laglott.

Om t.ex. föräldern har avsagt sig arv från sina föräldrar gäller detta som huvudregel även arvingens barn, se Ärvdabalken 17 kap 2 § st 3 (här). Exempelvis, om du avstår från arv från dina föräldrar och du har barn innebär det att dina barn inte kan ärva sina morföräldrar.

Vad du kan göra nu

Jag rekommenderar att du ringer Lawlines telefonrådgivning för vidare rådgivning och för att få hjälp med att utforma ett skriftligt dokument. rörande avsägande av arvet. Telefonnumret är 08-533 300 04, och telefonrådgivningen har öppet måndag–fredag kl. 10.00–16.00.

Vänligen,

Jenny HedinRådgivare