Kan man returnera produkt utan originalförpackning?

Har jag möjlighet att returnera en produkt som jag beställt på internet?

1. säljaren kräver att jag returnerar produkten i originalförpackningen

2. originalförpackningen har jag slängt

Kan jag ändå returnera produkten och kräva pengarna tillbaka?

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline med din fråga!

Inledningsvis är öppet köp och bytesrätt ett frivilligt åtagande från företagets sida. Konsumenten har inte någon sådan rättighet enligt lag. Om företaget erbjuder öppet och bytesrätt har dem möjlighet att kräva att varan ska återlämnas i originalförpackningen.

Sedan är frågan varför du vill returnera produkten. Är det för att du helt enkelt ångrat dig eller är det för att varan exempelvis inte motsvarade dina förväntningar? Om det är det sistnämnda så kan du möjligen reklamera din vara i enlighet med 16 § ( fel i vara) och 23 § konsumentköplagen. Fel i vara är det om varan inte stämmer överens med vad som följer av avtalet gällande art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och (förpackning). Å andra sidan har du inte rätt till pengarna i första hand vid en reklamation, utan i första får man en ny liknande vara.

Sammanfattningsvis ser jag det svårt för dig att få tillbaka dina pengar utan en originalförpackning om butiken kräver det. Kanske kan du gå till butiken och prata med en ansvarig där ni kan komma överens om en lösning, t.ex. ett tillgodokvitto.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga, annars får du gärna återkomma!

Önskar dig lycka till!

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare