Kan man reklamera felaktig vara utan kvitto?

Hej!

Jag köpte ett par träningstights och använde dessa dagen efter. En vecka efter köpet upptäckte jag att en sömm hade börjat släppa. Jag kontaktade då direkt butiken och pratade med reklamationsansvarig där.

Jag kom till butiken med byxorna och hade kontoutdrag med mig (eftersom jag tyvärr inte hade kvar kvittot). Butiken påstår då att de har en intern företagspolicy som säger att jag måste ha kvitto för att kunna reklamera varan, trots att jag har bevis på att jag köpt byxorna i den butiken.

Enligt företaget ska denna policy stå på kvittot som jag ju inte har kvar. Jag undrar om denna typ av företagspolicy är okej och överordnad konsumentköplagen? Finns det något jag kan göra?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Precis som du konstaterar är det konsumentköplagen (KKöpL) som är tillämplig här, eftersom du agerar som konsument och butiken som näringsidkare. Du har som konsument rätt till reklamation inom tre år från det att du köpte varan (se 23 § KKöpL), men du måste reklamera inom skälig tid. Reklamation som lämnas inom två månader efter det att köparen märkt felet anses alltid ha lämnats inom skälig tid.

Fel som upptäcks inom sex månader efter att man har köpt varan presumeras ha funnits vid köpetillfället, vilket innebär att du som konsument inte behöver bevisa att det inte var du som orsakade skadan (se 20 a § KKöpL). Bevisbördan ligger istället på näringsidkaren.

Det finns inget krav i KKöpL på att man måste uppvisa kvitto för att kunna reklamera, men man måste kunna bevisa att man köpte varan i just den butiken, t.ex. genom att visa upp kontouttdrag. Enligt 3 § KKöpL är avtalsvillkor som i jämförelse med bestämmelserna i lagen är till nackdel för konsumenten utan verkan. Företagets "policy" gäller därmed inte eftersom den minskar dina möjligheter att reklamera varan. Du har alltså rätt att reklamera varan även om du inte kan uppvisa kvitto.

Om företaget fortsätter vägra kan du vända dig till allmänna reklamationsnämnden (ARN), som är en statlig förvaltningsmyndighet som opartiskt och kostnadsfritt prövar tvister mellan näringsidkare och konsumenter.

Hoppas att du fick svar på din fråga! Om du har fler funderingar kring KKöpL får du gärna återkomma.

Vänligen,

Anton OkicRådgivare
Public question details image

Ställ en Expressfråga 1499 kr

Behöver du hjälp med att lösa en fråga gällande Köprätt och Konsumentköplagen? Vi kan hjälpa dig!

Ställ din fråga i formuläret nedan och få svar inom 72 timmar.

Betala medKlarna Logo
0 / 1500
swish logo