Kan man reklamera ett köp av en motorcykel och få ersättning för felet?

Hej! Jag köpte en motorcykel av ett företag som säljer både bilar och motorcyklar. Två dagar efter att jag tagit emot motorcykeln så är jag ute och kör och den beter sig konstigt, som att det är något fel på den. Den dör och går inte att starta emellanåt. Vad har jag för möjligheter till att få ersättning/lämna tillbaka fordonet och få pengarna tillbaka? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar över vilka möjligheter du har till att reklamera köpet av motorcykeln. Om jag förstått situationen rätt så har du som privatperson köpt motorcykeln av ett företag. Detta innebär att det är ett köp mellan en konsument och ett företag, vilket gör att konsumentköplagen (KköpL) blir aktuell i ditt fall, 1 kap. 1 och 3 § KköpL.

Felaktig vara

Vad som anses vara fel på en vara regleras i 4 kap. KköpL. En vara anses vara felaktig om den inte stämmer överens med vad som har avtalats er emellan när det gäller kvalitet, funktionalitet, beskrivning etc, 4 kap. 1 § KköpL. Varan ska dessutom anses felaktig om säljaren (företaget) inte upplyst köparen (dig) om detaljer om varan som köparen borde ha fått reda på eller om varan är i sämre skick än vad köparen kunnat förutsätta utifrån ålder, pris eller andra omständigheter. Detta är den s.k. upplysningsskyldigheten som säljare har, 4 kap. 3 § KköpL. Om motorcykeln i ditt fall avviker från vad som sägs ovan, ska den betraktas vara felaktig enligt 4 kap. 5 § KköpL.

Påföljder vid fel på varan

Om det är så att det är fel på motorcykeln, så har konsumenter rätt att kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet, 5 kap. 1 § KköpL. Det är däremot viktigt att köparen reklamerar varan inom skälig tid. En reklamation som görs inom två månader efter det att felet uppmärksammats ska alltid anses ha gjorts i rätt tid, 5 kap. 2 § KköpL.

Vad som gäller i ditt fall

I ditt fall krävs det alltså att det är ett sådant fel på motorcykeln att den enligt KköpL kan betraktas vara felaktig, 4 kap. 1 § KköpL. Det krävs också att du reklamerar motorcykeln till företaget inom två månader från att du märkt felet, 5 kap. 2 § KköpL. Jag uppfattar det som att det inte har gått två månader än och jag skulle därför rekommendera dig att reklamera den så fort du kan. Du nämner att du vill få ersättning, vilket du enligt 5 kap. 1 § KköpL har rätt till, så länge du reklamerar inom rätt tid.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Skulle du ha fler frågor är du välkommen att kontakta oss på Lawline igen!

Sara Jeftenic

Rådgivare

Sara JeftenicRådgivare