Kan man reklamera en begagnad stol som blivit mjuk?

Vi köpte en begagnad stol i september 2020 i en secondhandbutik. Nu har ryggen blivit mjuk och vi undrar om vi kan reklamera den. Den var inte mjuk när vi köpte den och vi har använt den som en vanlig matsalsstol.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du har köpt stolen i egenskap av privatperson av ett företag. I sådana fall blir konsumentköplagen (KKL) aktuell. För att en vara ska kunna reklameras krävs det att varan är felaktig. I 16 § KKL framgår det att en vara ska anses som felaktig om den inte stämmer överens med vad som har avtalats. Även om varan sålts i befintligt skick, såsom ofta är fallet vid secondhand-köp, kan varan anses felaktig "om den är i sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta" (18 § KKL). Att stolsryggen har blivit mjuk efter drygt ett år skulle möjligen innebära att den är felaktig enligt denna paragraf.

Är varan att betrakta som felaktig kan den som sagt reklameras. En reklamation går att göra 3 år från dess att varan köptes (23 § 3 st KKL), vilket gör att du fortfarande har möjlighet att reklamera stolen. Reklamationen måste dock ske inom 2 månader från dess att felet upptäcktes (23 § 1 st KKL). Det framgår inte i din fråga hur länge stolen varit eventuellt felaktig, men har du känt till felet i mer än 2 månader kan du alltså inte reklamera den.

Även om det inte har gått 2 månader finns det andra saker som kan ställa till lite problem för dig. För att en vara ska anses felaktig måste nämligen felet funnits redan när du köpte varan, även om felet visades först långt senare (20 § KKL). Du måste alltså kunna bevisa att skälet till att stolen blivit mjuk fanns redan vid köpet. Under de första 6 månaderna förutsätter man att felet fanns redan från början, om inte företaget kan bevisa motsatsen. Efter 6 månader har gått blir det istället du som får bevisbördan för att kunna bevisa att det inte är du som orsakat felet utan att det fanns där från början (20 a § KKL). Då stolen köptes 2020 är det alltså upp till dig att visa att felet fanns där från början. Speciellt då det rör sig om en begagnad stol kan detta blir svårt att bevisa och då går det dessvärre inte att genomföra en reklamation.

Jag har som sagt inte alla uppgifter om situationen men utifrån den information du gett i frågan är min uppfattning att det tyvärr kommer bli svårt att bevisa att felet (om det över huvudtaget kan betraktassom ett fel att en begagnad stol blivit mjuk efter drygt ett år) med stolen fanns där från början. Finns det ytterligare faktorer som gör att du är av uppfattningen att en reklamation skulle kunna gå igenom vill jag emellertid önska dig all lycka till om du försöker dig på det!

Hoppas jag förstod din fråga rätt, annars får du gärna höra av dig igen med mer information!

Vänliga hälsningar,

Selma SkoghällRådgivare