Kan man pantsätta och ta nya lån på en gemensamt ägd fastighet?

Äktenskapsbalken säger nej men samäganderätten säker att det går om man bara belånar sin egna del.

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga

Allmänt om pantsättning av en fastighet

Ofta krävs någon form av säkerhet för att du ska beviljas ett lån. En sådan säkerhet kan bestå av en pantsättning av exempelvis en fastighet. Med andra ord blir fastigheten pantsatt när du tar ett lån med den som säkerhet. Pantsättningen sker mellan fastighetsägaren och långivaren, exempelvis en bank.

Makes godkännande vid pantsättning

Om fastighetsägaren är gift krävs makens godkännande om fastigheten ska pantsättas. Det gäller emellertid endast om fastigheten är makarnas gemensamma bostad. Det framgår av äktenskapsbalken 7 kap. 5 § st. 1 p. 2. Med makarnas gemensamma bostad menas sådan som är avsedd att vara makarnas gemensamma hem och innehas huvudsakligen för detta ändamål. Det framgår av äktenskapsbalken 7 kap. 4 § st. 1 p. 3. I ett sådant fall så har reglerna i äktenskapsbalken företräde framför reglerna i samäganderättslagen.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att höra av dig till oss

Vänligen

Alejandra VasquezRådgivare