FrågaSKATTERÄTTFåmansbolag08/05/2022

Kan man överlåta sparat utdelningsutrymme?

Hej, Jag äger ett AB (fåmansbolag) tillsammans med en bekant. Vi äger 50% vardera. Min partner/kollega vill nu köpa ut mig från bolaget, dvs överta min 50%-iga ägarandel. I bolaget har vi båda sparat utdelningsutrymme. Har detta något värde utöver aktiernas värde? Dvs. kan min kollega överta mitt sparade utdelningsutrymmet vid ett övertagande och lägga det till sitt sparade utdelningsutrymme för lägre beskattning vid utdelning i framtiden? Om ja, tolkar jag det rätt att detta då har ett värde för min kollega samt är något som jag bör kompenseras för (få ersättning för) utöver aktiernas värde? Tack på förhand

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Nej, det går inte att "sälja" sparat utdelningsutrymme. Sparat utdelningsutrymme kan bara föras vidare till en annan person genom arv, gåva, testamente och andra s.k. benefika fång, 57 kap. 14 § inkomstskattelag (1999:1229) (IL framöver).

Däremot, så kommer du kunna använda dig av ditt gränsbelopp (alltså inklusive ditt sparade utdelningsutrymme) vid beskattningen av kapitalvinsten på dina aktier. Kapitalvinster upp till gränsbeloppet beskattas med 20%, vilket kan vara ett "värde" som du och din kollega vill beakta vid prissättningen, 57 kap. 21 § IL.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Fredrik ErikssonRådgivare