Kan man kringgå en betalningsanmärkning vid ansökan om bolån?

Hej! Jag och min pojkvän planerar att köpa en lägenhet tillsammans men jag har sedan tidigare betalningsanmärkning. Om vi båda ska stå på lånet finns det något sätt att kringå det. Jag menar om vi skulle gifta oss, hjälper det? Hur kan man annars lösa det?

Tack!

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Nej, det finns inga sätt att kringgå en betalningsanmärkning vid en ansökan om bolån.

Om du och din sambo gemensamt ansöker om ett lån hos banken så kommer denna att göra en kreditupplysning på er båda. Då kommer din betalningsanmärkning att märkas, och det kan bli svårt för dig att låna en större summa pengar (eller så kanske du inte får låna alls). Att gifta er kommer inte att påverka den situationen - era ekonomiska förehavanden är fortfarande personliga och knutna till var och en av er.

Det finns inga riktiga sätt att "kringgå" problemet (såvida ni inte väljer att låna från en mindre seriös kreditgivare som inte bryr sig om att göra en kreditupplysning, vilket jag inte rekommenderar att ni gör).

Det enda riktiga alternativet, som jag ser det, är att ni låter din pojkvän stå som ensam låntagare - då behövs enbart en kreditupplysning på honom och din betalningsanmärkning kommer inte att synas på denna. Den uppenbara risken med detta är dock att han, i juridisk mening, kommer att vara ensamt ansvarig för att lånet betalas tillbaka. Så länge ni är tillsammans och kan lösa det er sinsemellan kanske inte detta är ett större problem, men om ni går isär får han en enorm ekonomisk börda att ta hand om själv.

Jag hoppas att du känner att du fått svar på din fråga!

Lucas CyrénRådgivare