Kan man kräva utflyttning och hyra?

En vän är inneboende och har skriftligt avtal på 2 månader uppsägning. Hon önskar dock flytta innan perioden är slut men hyresvärden kräver henne på 2 månaders hyra även fast hon vill att min inneboende vän skall flytta snarast. Vad kan hon göra?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om de har avtalat om två månaders uppsägningstid så ska detta gälla och din vän ska betala hyra för dessa månader. Däremot har din vän rätt att bo kvar under denna period, vilket innebär att hyresvärden inte kan köra ut din vän innan dess. Om hyresvärden vill att din vän ska flytta snarast och de kommer överens om att så ska ske, får hyresvärden finna sig i denne inte kan kräva din vän på två månaders hyra. Om hyresvärden vägrar släppa sitt krav har din vän rätt att fortsätta bo kvar och nyttja rummet under tiden då din vän betalar hyra.

Vid ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen tillbaka till oss på Lawline!

Vänliga hälsningar,

Ni de KeiserRådgivare