FrågaKÖPRÄTTKöplagen28/05/2022

Kan man kräva säljare på ersättning för fuktskador i bostadsrätt?

Hej! Jag köpte en bostadsrätt för ca 3 månader sen. För ca 2 veckor sedan konstaterades en fuktskada i anslutning till badrummet efter att jag upptäckt mörka fläckar i nederkant på en golvkloss, en bubbla i nedre hörnet på tapeten, samt en sprucken kakelplatta. En besiktningsman konstaterade efter att ha lyft på locket att golvbrunnen ej är korrekt monterad då det tätskikt som skall vikas in under klämringen saknades. Fuktskadan innebär att badrummet kommer behöva rivas, torkas ut, och återställas. En process som tar 8-16 veckor enligt en hantverkare, under vilken tid jag ej kommer ha något badrum alls. Jag har anmält skadan till mitt försäkringsbolag som bekräftat att skadan är ersättningsbar. Badrummet är troligtvis från 2008, då lägenheten byggdes, vilket får mig att misstänka att det inte blir så mycket ersättning efter åldersavdrag. Jag misstänker att säljaren upptäckt problemet och försökt dölja det då jag konstaterat att badrumströskeln är utbytt mellan visning och tillträdet. Detta syns på skillnad i färg och textur i träet när jag jämför en bild från visningen med hur den ser ut nu. Jag misstänker även att en golvlist och golvkloss är utbytt då dessa ej matchar resten, dock har jag ingen bild från visningen som kan styrka detta. När jag kollar på bilden från visningen nu i efterhand så syns tecken på vad som skulle kunna vara en fuktskada i skarvar runt badrumsdörren. Kan jag kräva säljaren på ersättning?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Tillämplig lag

Köp av fastigheter regleras i Jordabalken (JB), men här rör det sig om en bostadsrätt. Istället är Köplagen tillämplig, på grund av att en bostadsrätt ses som lös egendom (1§ KöpL). Jag kommer således att utreda din fråga med utifrån köplagen.

Rättsligt fel

En bostadsrätt ska stämma överens med vad som följer av avtalet, eller annars vad man med fog kan förutsätta (17§ KöpL). Med fog kan förutsätta sig kan förklaras som att man inte ska behöva räkna med vissa saker när man köper något, med andra ord fel som inte varit uppenbara vid köpet. När man köper en bostadsrätt ska man inte behöva förvänta sig att den är befäst med omfattande fuktskador. Det är något som säljaren borde informerat om innan köpet. Därmed ska bostadsrätten anses felaktig.

Undersökning av bostadsrätten

Innan vi kan beröra frågan om påföljder behöver vi behandla frågan om undersökning. När man fått tillträde till en bostadsrätt ska man så snart som omständigheterna medger det undersöka den i enlighet med god affärssed (31§ KöpL). God affärssed kan förstås som ett uttryck för vad en säljare och köpare bör förvänta sig av varandra vid ett köp. Det framgår att du köpte bostadsrätten för 3 månader sedan och att du under den tiden upptäckt att något var fel och således tagit dit en besiktningsman. Som jag förstår det har även säljaren försökt dölja felen innan tillträdet. Felet fanns alltså uppenbarligen vid köpet. För att ha rätt till påföljder får man inte åberopa fel som man kunnat upptäcka vid köpet. Visserligen framgår det att du kan se en antydan på en fuktskada vid badrumsdörren när du kollar tillbaka på bilderna idag, men det är möjligt att ändå argumentera för att du innan köpet inte upptäckt detta. Det verkar inte heller vara så att säljaren informerat dig om några brister i badrummet eller givit annan information som kunnat skapa misstanke om fel. Därför kan du argumentera för att du undersökt bostadsrätten efter tillträdet i enlighet med god affärssed, med tanke på att du tog dit en besiktningsman kort tid efter köpet.

Reklamationsfrist

För att ha rätt till att kräva påföljder för den felaktiga bostadsrätten måste du ha reklamerat i tid (32§ KöpL). Reklamationen ska ha kommit in i skälig tid från det att du märkt eller borde märkt felet. Det framgår att skadan konstaterades för 2 veckor sedan. Det framgår inte om du hört av dig till säljaren ännu eller inte. Jag råder dig därför att, om du inte redan gjort det, höra av dig så snart som möjligt till säljaren och kräva påföljd för felet.

Påföljder för fel

Om en giltig reklamation gjorts har man som köpare rätt att kräva åtgärder från säljaren. I första hand ska säljaren få möjlighet att åtgärda felet (34§ KöpL). Det innebär alltså att säljaren skulle få stå för att ta dit hantverkare för att renovera. Om säljaren mot förmodan inte skulle göra detta, eller att det tar lång tid för säljaren att agera, så kan du som köpare istället ha rätt till prisavdrag (37§ KöpL). Prisavdraget bör i sådana fall fastställas utifrån vad det kostar att åtgärda felet.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Om du har några fler funderingar är du välkommen att höra av dig till oss igen!

Med vänlig hälsning,

Linnea HoodRådgivare