FrågaKÖPRÄTTKöplagen09/05/2023

Kan man kräva retur 5 dagar efter leverans?

Sålde en telefon via Blocket för ca 1 vecka sedan, som fungerade precis som den skulle då. Jag har inte använt den på ett tag, men den har sedan den sist användes legat avstängd i en låda & när jag testade den inför försäljning var det inga problem med den. Idag (5 dagar efter försäljning) hör köparen av sig och säger att telefonen laggar och stänger av sig av sig självt. Efter 5-10 min ändrar köparen sig och säger att den är helt svart och att de inte kommer in i telefonen alls. Köparen vill göra en retur av telefonen, vilket jag inte tycker är aktuellt då jag inte vet vad de gjort med telefonen i deras ägo. Vad är mina skyldigheter egentligen? Måste jag ta tillbaka telefonen och betala tillbaka pengarna?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Utifrån din fråga antar jag att ni är två privatpersoner som handlat med denna telefon, och således är Köplagen (1990:931) tillämplig. Viktigt är dock att tillägga det avtal mellan er två bör man först se till då det kan ge vägledning. Trots detta kommer följande svar besvaras utifrån antagandet att ett längre arbetat avtal ej finns.

Av köplagen framgår det att risken för eventuellt fel i varan skall bäras av säljaren tills dess att avlämnande har skett (13 § KöpL). Huruvida avlämnande har ägt rum beror på avtalet, alternativt om det är ett hämtningsköp (6 § KöpL) eller ett transportköp (7 § KöpL) i de fall avtalet inte ger vidare vägledning.

I ditt fall och utifrån frågan ovan anser jag att denna övergång har skett då telefonen har kommit köparen tillhanda för flertalet dagar sedan. Alltså är det köparen som får stå risken för att vara senare skulle gå sönder, eller dylikt.

Detta innebär dock inte att köparen inte kan reklamera en felaktig produkt, även efter att det kommit i deras besittning (30 § KöpL). Från 31 § KöpL skall köparen snarast undersöka varan för att fastställa om det föreligger något fel. Vidare följer  32 § KöpL som stadgar att säljaren måste inom skälig (rimlig) tid åberopa felet för säljaren för att på så vis sedan kunna reklamera den felaktiga varan. Vad som här avses med skälig tid är en bedömning som sker beroende på de gällande omständigheterna. I ditt fall och utifrån att det inte skulle föreligga några avvikande omständigheter så skulle jag anse att den skäliga tiden har löpt ut, men detta är en samlad bedömning som skall göras utifrån all relevant information.

Alltså, en sammanfattande bedömning i ditt fall är att det är köparen som skall stå för risken att telefonen ej fungerar normalt. Detta innebär att köparen ej är berättigad till en retur. Detta förutsätter dock att inget annat är stadgat i ett avtal mellan er och att det enbart är de omständigheterna ovan som är gällande. Om säljaren t.ex. inte utan uppehåll kunnat undersöka varan eller att köparen ej svarat trots att säljaren försökt komma i kontakt. Även vissa typer av klausuler eller garantier kan påverka detta utfall.

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter höra av dig till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare