FrågaFASTIGHETSRÄTTArrende21/04/2021

Kan man kräva ett längre avtal för arrende?

Har en sommarstuga på arendemark , betalar

arende varje år, men har inget långt avtal,

Kan man kräva att få 25 eller 50 år. Eller är det

tills vidare som gäller. Vad kan man kräva?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Allmänt om bostadsarrende

När man har en bostad på arrendemark kallas detta för bostadsarrende. Ett sådant arrendeavtal ska vara tidsbestämt på minst 5 år eller för arrendatorns (din) livstid. Om avtalet har ingåtts utan tidbestämning, alltså tills vidare, ska det enligt lagen ändå gälla för 5 år, men kan i vissa fall gälla kortare tid om detta har kommit överens om i avtalet och arrendenämnden har godkänt det.(10 kap 2 § Jordabalken)

Kan du kräva att avtalet ska gälla i 25 eller 50 år?

Eftersom avtalet enligt lagen ska gälla i minst 5 år och kan gälla livstid så kan du avtala med markägaren om att ert avtal ska gälla längre, tex. 25 eller 50 år. Men eftersom det är ett avtal mellan er så måste ni båda komma överens om detta. Markägaren är inte skyldig enligt lagen att ha ett avtal längre än 5 år.

Hoppas du har fått svar på din fråga, annars är du alltid välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Felicia EkRådgivare