Kan man kräva att torktumlare finns i hyresrätten?

Hej! Min pappa ska flytta in i en lägenhet på ca 80 kvm, 2 rum som görs om från lokal till en hyresrätt. Hyresvärden vill endast sätta in 2 garderober och vill inte sätta in torktumlare "därför många använder ändå inte det pga att elen är för dyr". Jag undrar om det finns någon minimum standard gällande förvaring och tork möjlighet för tvätt? Mvh Eva Bergquist

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Bakgrund

Din fråga aktualiserar reglerna i 12 kap jordabalken (JB). På tillträdesdagen ska hyresvärden, om inte bättre skick avtalats, tillhandahålla lägenheten i sådant skick att den enligt allmän uppfattning i orten är fullt brukbar för det avsedda ändamålet (12 kap 9 § JB).

Hyresvärden ska vidare se till att en bostadslägenhet har lägsta godtagbara standard (LGS). En bostadslägenhet ska anses ha LGS om den är försedd med anordning inom lägenheten för bland annat tvättställ, förvaringsutrymmen och avställningsytor. Dessutom krävs det för att LGS ska uppnås att det finns tillgång till en anordning för hushållstvätt inom fastigheten eller inom rimligt avstånd från den (12 kap 18a § JB). Om en bostadslägenhet inte har LGS får hyresnämnden på hyresgästens ansökan förelägga hyresvärden att vidta de åtgärder som behövs för att lägenheten ska uppnå den lägsta godtagbara standarden.

I ditt fall

Det är lite oklart om hyresvärden vägrar sätta in en torktumlare i bostadslägenheten eller i fastigheten. Skyldigheten som hyresvärden har enligt 12 kap 18a § JB är att tillhandahålla en anordning för hushållstvätt i fastigheten eller inom rimligt avstånd från den. Vad gäller garderoberna ska förvaringsutrymmen och avställningsytor finnas i bostadslägenheten.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Michaela IosifidouRådgivare