Kan man ha två förstahandskontrakt samtidigt?

Hej!

Jag kommer nu flytta till en gemensam hyresrätt med min sambo, det är ett förstahandskontrakt han fått på sin kötid men han har lagt in mig i kontraktet. Just efter fick jag erbjudande på en lägenhet som också är ett förstahandskontrakt på en hyresrätt. Jag skulle vilja ta det och hyra ut den i andrahands till en kompis, samt att jag har en lägenhet att flytta tillbaks till ifall samboskapet inte fungerar mellan jag och min sambo!

Är det lagligt att jag gör så med tanke på att jag inte är huvudperson på kontraktet som min sambo fick?

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Lagrum
Hyrning av fast egendom regleras i Jordabalkens (1970:994) 12 kapitel.

Får man ha två förstahandskontrakt?
Som utgångspunkt finns det ingen lag i Sverige som säger att det skulle vara olagligt att ha två förstahandskontrakt till lägenheter samtidigt. Problemet blir dock att hyresvärden ibland kan säga upp en hyresgäst om denne inte använder lägenheten i enlighet med det avsedda ändamålet. Detta blir då alltså om du inte använder lägenheten som en bostad, då du inte har tänkt att bo där överhuvudtaget utan flytta in med din pojkvän.

Får man hyra ut lägenheten?
Som du dock säger hade en bra lösning varit att du tar lägenheten och hyr ut den till din kompis. Problemet med detta är att din hyresvärd måste godkänna att du får hyra ut den i andra hand, och du måste ha en godkänd anledning för uthyrningen (40 § 12 kap. Jordabalken). Annars kan hyresvärden säga upp dig då du olovligen hyr ut lägenheten (3 p. 42 § 12 kap. Jordabalken).

Att testbo med en sambo är ett vanligt skäl som för det mesta godkänns av hyresvärdar.

Sammanfattning
Det finns inget som säger att man inte får ha två förstahandskontrakt, men om hyresvärden får reda på att man inte bor i en lägenhet kan de säga upp kontraktet. Lösningen är då att hyra ut i andra hand men för detta krävs det alltid ett godkännande av hyresvärden innan.

Hoppas detta besvarade din fråga!
Med vänliga hälsningar,

Filippa Nielsen NorelindRådgivare