Kan man ha pengar på banken och ändå få bostadsbidrag?

Hej kan man ha pengar sparat på banken o ändå få bostadsbidrag

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bostadsbidrag kan du antingen få ifall du är under 29 år gammal eller om du har barn. Du kan läsa mer om detta här. När du ansöker om bostadsbidrag kommer du att behöva uppge information om din inkomst och förmögenhet som kommer påverka bedömningen. Bland annat ska du uppge: "din förmögenhet, till exempel privat bostadsfastighet, värdepapper som aktier eller pengar på kontot som tillsammans är mer än 25 000 kronor.". Det finns alltså ingen absolut gräns för när du inte kan få bostadsbidrag längre utan bedömningen görs utifrån ett antal olika faktorer, där pengarna du har på banken är en faktor.

Svar: Det finns ingen absolut gräns som gör att man inte har rätt till bostadsbidrag men du är skyldig att uppge hur mycket pengar du har på banken när du ansöker om bostadsbidrag. Detta kommer sedan påverka hur mycket du eventuellt får ut i bostadsbidrag.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar

Axel BellanderRådgivare