Kan man göra sin make/maka arvslös?

Hej,

Jag kommer att ha ett vigsel men manen är far till mina barn därför undrar jag hur jag kan upprätta äktenskapsförord så att mina barn kan ärva mina tillgångar efter min död. eller finns det annat sätt som ni kan tipsa mig hur jag ska göra.

Tacksam för snabb återkoppling

Med vänlig hälsningen

D.K

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänt till dig Lawline med din fråga!

Hur jag tolkar din fråga

Jag tolkar din fråga som att du ska gifta dig med mannen som även är far till dina barn och att du genom testamente vill göra så att dina barn ärver dina tillgångar när du går bort.

Relevanta arvsregler

Om den som dör är gift så är huvudregeln att dennes kvarlåtenskap tillfaller den efterlevande maken, se 3 kapitlet 1 § ärvdabalken. Om det finns särkullbarn (barn från tidigare förhållanden) blir fördelningen annorlunda, men det verkar inte finnas några sådana i ditt fall. För att frångå huvudregeln om att den efterlevande maken ärver hela kvarlåtenskapen behöver ett testamente skrivas där det framgår att du vill att din kvarlåtenskap ska gå direkt till dina barn och inte till din make. Det finns dock en begränsning som innebär att din make kommer ha rätt att ärva egendom till ett värde av fyra prisbasbelopp, vilket i dagsläget är 189 200kr. I detta beloppet tillräknas även det som tillfaller din make genom bodelning. Ovanstående framgår av 3 kapitlet 1 § ärvdabalken.

Mitt tips till dig

Jag skulle tipsa dig om att skriva ett testamente där du reglerar hur du vill att din kvarlåtenskap vid en eventuell bortgång ska fördelas. Behöver du hjälp med det kan du boka tid med en av våra jurister på http://lawline.se/boka.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Jonathan LengyelRådgivare