Kan man göra en arvsavsägelse mot arvlåtarens vilja?

Hej!

Undra om man kan göra en arvsavsägelse innan arvlåtarens är död.

Även om denna inte vill detta? Och om detta går, hur går man isåfall till väga ?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämplig lag

Din fråga handlar om arvsavsägelse och regleras i ärvdabalken (ÄB). För att kunna besvara din fråga så får vi kika i 17:e kapitlet.

Kan en framtida arvinge avsäga sig ett arv trots att arvlåtaren inte godkänner det?

För att man ska kunna göra en arvsavsägelse så krävs det först och främst att man är myndig som arvinge (ÄB 17 kap. 2 §). Det som behöver göras för att avsäga sig ett arv är att man antingen godkänner ett eventuellt testamente (upprättat av arvlåtaren) eller att man i ett skriftligt avtal med arvlåtaren avsäger sig arvet.

Som du kan se så är det alltså inte möjligt att avsäga sig ett arv utan arvlåtarens samtycke medan denne fortfarande är i livet.

Vad jag råder dig att göra

Eftersom det då inte är möjligt att utan arvlåtarens samtycke avsäga sig ett arv medan denne fortfarande är vid liv, så får vi titta på andra sätt som man kan lösa detta på.

Mitt främsta råd är att försöka nå en samförståndslösning med arvlåtaren, dvs att man återigen försöker prata med arvlåtaren och få denne att gå med på avsägelsen. Om inte detta är möjligt, så finns det tyvärr inget mer att göra medan arvlåtaren fortfarande är i livet.

När arvlåtaren dock inte längre är vid liv, så har man en möjlighet att göra ett arvsavstående. Arvsavstående kan göras tills själva arvskiftet sker och denna handling lämnas in i samband med bouppteckningen till Skatteverket. Det som sker i praktiken är att man förklarar att man avstår från sitt arv. Istället för att upprätta en handling om arvsavstående så kan man välja att anteckna arvsavståendet (signerat av den arvsavstående) i bouppteckningen.

Om du har fler frågor om hur man upprättar en arvsavståendehandling så är du välkommen att ta kontakt med våra jurister här.

Hoppas att du fick svar på din fråga och tveka inte att höra av dig igen,

Med vänliga hälsningar,

Fuad HeydarovRådgivare