Kan man göra del av fastighet till enskild egendom?

Jag är gift och jag och min man funderar på att överta min farmors villa när hon går bort. När farmor går bort kommer min pappa och hans bror ärva henne. Vi funderar då på att lösa ut min farbror med halva marknadsvärdet och att jag skulle få den andra halvan av villan från min pappa som förskott på arv. Mina föräldrar önskar då att det ska vara min enskilda egendom.

Min fråga är om halva villan kan vara min enskilda egendom samtidigt som jag och min man äger den andra halvan tillsammans? Villan behöver renoveras så jag och min man kommer behöva lägga ner en hel del pengar på det.

Om vi skulle skilja oss i framtiden, hur skulle man då räkna ut hans del av huset? Han skulle ju egentligen ha en fjärdedel av huset, men hur blir det om vi tillsammans har lån på huset och tillsammans har laget ner pengar på renovering?

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hejsan! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Det finns ingenting som hindrar att ni gör halva fastigheten till din enskilda egendom. Som du kanske vet behöver ni då upprätta ett äktenskapsförord, se äktenskapsbalken 7 kap. 3 §. Detta ska upprättas skriftligen, skrivas under och registreras hos Skatteverket. Tänk på hur ni formulerar äktenskapsförordet, det är enklast att göra det till andelar som du skriver och inte att t.ex. 500 000 kr av fastigheten är din enskilda. Det har ingen betydelse för om egendomen är enskild eller inte även om ni har gemensamma lån i huset. Däremot kan påpekas att när man drar av skulder i en bodelning och make har fordringar som är förenade med särskild förmånsrätt (t.ex. pantsättning) i den enskilda egendomen så ska skulden dras av mot den enskilda egendomen, inte giftorättsgodset (äktenskapsbalken 11 kap. 2 § st. 2). Det är inte säkert att det skulle få så stor betydelse i ert fall eftersom halva fastigheten ska vara giftorättsgods. Hoppas du har fått svar på dina frågor.

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare