FrågaAVTALSRÄTTGåva16/06/2021

Kan man ge gåva med villkor att den är tidsbegränsad?

Hej.

Kan person A ge bort 5% av en bostadsrätt till person B som en tidsbegränsad gåva som bara gäller 1,5 eller 2år? Efter denna tid så kommer de 5% att återgå till person A med automatik.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I svensk rätt råder avtalsfrihet, vilket bland annat innebär en rätt att bestämma vilka avtalsvillkor som ska ingå i ett avtal. Detta innebär att man i princip kan avtala om och villkora avtal med vad som helst, inom lagens gränser förstås. Det bör således vara möjligt att ge bort en del av en bostadsrätt med villkoret att den ska återgå efter viss tid. Bra att veta är att det vid gåva av bostadsrätt krävs ett skriftligt gåvobrev (6 kap. 4 § bostadsrättslagen).

Hoppas du fick svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Anton BlomqvistRådgivare