FrågaAVTALSRÄTTGåva08/09/2020

Kan man ge en bostadsrätt i gåva som inte är fullt betald?

Hej,

Kan man ge en bostadsrätt som gåva till sitt barn om bostadsrätten inte är fullt betald och ev. skuld inte framkommer i gåvobrevet?

Dvs, måste ev. skuld framkomma i gåvobrevet för att vara giltigt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Formkrav för gåva: Vid gåva av fast egendom krävs det enligt 4 kap. 1§ st. 1 och 4 kap. 29§ Jordabalken (JB) att vissa kriterier är uppfyllda.

1.Gåvobrevet ska vara skriftligt 2.Det ska finnas en upplysning om att gåvogivaren (din mamma) överlåter bostadsrätten i form av gåva till dig som gåvotagare. 3.Innehålla uppgifter om bostadsrätten som ska överlåtas. Fastighetsbeteckningen ska finnas med och en tydlig beskrivning av hur stor del av bostadsrätten ska överlåtas till dig. 4.Gåvobrevet ska innehålla båda era underskrifter.

Ditt barn måste dessutom ansöka om lagfart inom tre månader från det att gåvobrevets har upprättats, 20 kap. 2§ JB. Här är det krav på att lagfarts ansökan ska styrkas av två vittnen (vilket inte är fallet vid upprättande av gåvobrev även om det är att rekommendera). De enda som inte får vittna är personer under 15 år och de som pga. psykisk störning inte kan ha någon insikt om betydelsen av vittnesbekräftelsen.

Vid gåva av hus, är det inte per automatik så att lånet följer med, även om det är vanligt att ta över lån vid ett övertagande av hus. Detta förutsätter däremot att banken eller annan eventuell långivare godkänt att skulden ska flyttas över. Panträtten som belåningen innebär kommer dock bestå även om själva skulden inte går över Med andra ord kommer huset fortfarande utgöra en säkerhet för lånet oavsett vem som har skulden. Av denna anledning är det vanligt att banken går med på att flytta över lånet om man efterfrågar det

Sammanfattning: Så länge följande formkrav för upprättande av gåvobrev är uppfyllda bör det inte vara några större problem. Ju mer detaljerad information i gåvobrevet ju bättre. Beträffande lånet får ni ta kontakt med din långivare för godkännande av att skulden flyttas över.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Jasmine El MallahRådgivare