FrågaAVTALSRÄTTGåva04/10/2017

Kan man ge bort en fastighet i gåva med villkor att den inte får säljas vidare?

Jag vill ge bort min del i mitt och min ex sambos till henne mot övertagande av lånen. Jag vet att man kan ge det som gåva, men kan man skriva som krav i gåvobrevet att man ska ha vill att det går tillbaka om Sambon ångrar sig och vill sälja?

Lawline svarar

Hej och tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

När man ger en fastighet som gåva kan man ha som krav att fastigheten inte får säljas vidare eller belånas och är giltigt såväl mot gåvotagaren som tredje man. För att ett sådant villkor ska vara giltigt krävs det att villkoret har tagits in i gåvobrevet.

Att överta ett lån på en fastighet kan i vissa fall anses vara ett köp. Så är fallet om lånet som övertas understiger taxeringsvärdet (det år den överlåts) på fastigheten.

Om lånet som ska övertas överstiger taxeringsvärdet räknas det däremot som ett köp. Ett sådant villkor som du vill uppställa kan vara oskäligt och därmed utan verkan men det blir en bedömningsfråga från fall till fall.

Sammantaget innebär det alltså att villkorets giltighet beror på om affären ses som gåva eller köp. Var noga med att skriva in villkoren i köpeavtalet.

Lycka till!

Jenny ÅngströmRådgivare