Kan man förorda i testamente att våra gemensamma barn får ut sitt arv direkt vid respektive förälders död?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämplig lag

Då din fråga rör fördelning av arv kikar vi närmare på ärvdabalken (ÄB).

Ja, det går att testamentera bort den efterlevande makens/makans rätt

Huvudregeln är, som du kanske vet, att den efterlevande maken/makan ärver hela kvarlåtenskapen framför de gemensamma barnen (3 kap. 1 § första stycket ÄB).

Genom ett testamente går det däremot att testamentera bort denna rätt, med ett undantag. Den efterlevande måste enligt basbeloppsregeln efter bodelningen alltid få behålla egendom av ett värde motsvarande minst fyra prisbasbelopp, för närvarande 46 500x4 = 186 000 SEK. Skulle detta inte uppfyllas anses testamentet ogiltigt i denna del (3 kap. 1 § andra stycket ÄB).

Skulle ni endast vara sambor orsakar det överhuvudtaget inga problem.

Ni kan därför testamentera att era gemensamma barn ska få ut sina respektive arv omedelbart, så länge den efterlevande maken/makan totalt efter bodelningen med allting inräknat får behålla egendom till ett värde av 186 000 kr (just nu – prisbasbeloppet ändras varje år).

Jag hoppas att du fick svar på din fråga och önskar dig en fortsatt trevlig vecka!

Med vänliga hälsningar

Mattias TörnströmRådgivare