Kan man föra över sitt arv på någon annan?

Hej, skulle vilja ställa en fråga om arv, om det är så att man ärver och har skulder hos kronofogden, undrar jag om man kan föra över sitt arv på någon annan, t.ex, barn.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om arvsrätt hittar du i ärvdabalken.

Du behöver inte ta emot arvet om du inte vill och det finns olika vägar att gå för att avstå arvet.

Du kan till exempel avsäga dig din arvsrätt (17 kap. 2 § ärvdabalken). Detta ska göras skriftligen hos arvlåtaren. I vanliga fall om en arvinge gör en arvsavsägelse så förlorar även dennes arvingar rätten till arvet. För att ditt barn i sådana fall inte ska mista sin arvsrätt så bör det skrivas in i överenskommelsen mellan dig och arvlåtaren att arvsavsägelsen endast gäller dig personligen.

Du kan också välja att avstå arvsrätt. Det innebär inte att man avsäger sig arvsrätten och vid ett avstående går därför arvet vidare ner i arvsklassen. Ditt barn skulle därför ärva istället för dig om du avstår arvsrätt. Det kan däremot vara bra att veta att om du avstår arvet efter arvlåtarens död så ses det som en gåva till ditt barn. Skulle du gå i konkurs kort efter kan arvet bli föremål för återvinning vilket innebär att ditt barn kommer att behöva ge tillbaka arvet till dig och det kommer då ingå i konkursboet.

Personen du ska ärva skulle även kunna skriva in i sitt testamente att ditt barn ska ärva istället för dig om denne skulle avlida.

Hoppas att du har fått svar på din fråga.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare