FrågaOFFENTLIG RÄTTSekretess17/09/2021

Kan man få skadestånd när socialtjänsten brutit mot tystnadsplikten?

Om Socialtjänsten har brutit mot Tystnadsplikten och även JO har konstaterad att de har gjort. Kan man få skadestånd? Vilka belopp som gäller?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Inledningsvis kan nämnas att socialtjänsten har en lagstadgad tystnadsplikt, där det föreskrivs att sekretess gäller för en uppgift om en enskilds personliga förhållanden, om det inte står klart att uppgiften kan röjas utan att den enskilde eller närstående lider men (26 kap. 1 § offentlighets- och sekretesslagen). Att bryta mot tystnadsplikten är dessutom ett brott (20 kap. 3 § brottsbalken). Med anledning av att det är ett brott så kan en lösning vara att polisanmäla händelsen och kunna få skadestånd vid en fällande dom,

Olyckligtvis är praxis fattig gällande brott mot tystnadsplikten för socialtjänsten och således även vilka skadeståndssummor som kan begäras. Därför är det svårt att ge dig exempel på vilka belopp som gäller. Praxis gällande när tystnadsplikten brutis emot visar dock att det är möjligt att få skadestånd, om den skadelidande fått lida av ett felaktigt utlämnande av sekretessbelagda uppgifter. I ett något annorlunda fall från 1999 utbetalades 1000 kr i ersättning när tystnadsplikten brutits emot (JK 1424-97-40).

Med vänliga hälsningar,

Emil WellanderRådgivare