FrågaPROCESSRÄTTRättshjälp20/04/2019

Kan man få rättshjälp trots att man har en rättsskyddsförsäkring?

Kan jag i en tvist som har rättsskydd för tvisten men även rättsskydd från hemförsäkringen använda mig utav båda?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om rättsskydd finns i rättshjälpslagen. I 9 § står det att rättshjälp inte får beviljas, om den rättssökande har en rättsskyddsförsäkring eller något annat liknande rättsskydd.

I samma paragraf står det dessutom att även om den rättssökande saknar rättsskyddsförsäkring, men med hänsyn till sitt försäkringsskydd i övrigt eller sina ekonomiska och personliga förhållanden borde ha haft ett sådant skydd, får rättshjälp inte beviljas om det inte föreligger särskilda skäl för det.

Sammanfattning

Reglerna om rättsskyddsförsäkringar är alltså ganska strikta. Om du redan har en försäkring kan du inte samtidigt beviljas skydd enligt rättshjälpslagen. Samtidigt riskerar man att inte bli beviljad rättsskydd enligt lagen, även om man inte har en täckande försäkring men borde ha haft det.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Om du vill ha mer rådgivning är du mer än välkommen att vända dig till några av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1 699 kr kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Med vänlig hälsning,

Niki Moini MostofiRådgivare