Kan man få ledigt från jobbet på grund av studier?

Jag har sökt utbildning som jag fick svar dagen efter som börjar nu i slutet av maj har ett jobb hur ska jag göra.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag prata om Lagen om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning (studieledighetslagen).

Du har som arbetstagare rätt att ta ledigt från jobbet för i princip all utbildning, så länge det inte handlar om självständiga studier (studieledighetslagen 1 §).

Det spelar ingen roll vilken typ av anställning du har haft, men från ledighetens början ska du ha jobbat där i sex månader eller minst 12 månader under de senaste två åren (studieledighetslagen 3 §).

Din arbetsgivare kan skjuta upp din ledighet till en senare tid än du begärt, men då måste du få information om detta (studieledighetslagen 4 §).

Jag utgår från att du uppfyller kraven som jag har gått igenom ovan! Skulle så inte vara fallet så kan du alltid skicka in en ny fråga!

Mina råd:

Kontakta din arbetsgivare så snart som möjligt och meddela att du behöver ta ledigt på grund av studier.

Om du har möjlighet till det, så kan du kontakta ditt fackförbund för mer individuell hjälp med detta.

Mitt bästa råd är att få till en bra dialog med arbetsgivaren, det går nästan alltid att komma fram till en bra lösning! Om arbetsgivaren inte vill ge dig ledigt med en gång, så kanske du skulle kunna jobba vid behov exempelvis.

Kom ihåg att din arbetsgivare inte kan skjuta upp din ledighet hur länge som helst – skulle det kännas orimligt så får du mycket gärna skicka in en till fråga med de nya omständigheterna.

Naturligtvis kan du även ta kontakt med våra jurister för att få mer direkt hjälp, du hittar kontaktinformation här.

Jag hoppas att detta hjälpte dig och jag önskar dig lycka till med dina framtida studier!

Med vänliga hälsningar,

Lawline Rådgivare