Kan man få ersättning för trafikskada efter 10 år?

I en bilolika hade jag skadat bil. Är jag sent med färsäkring förfrågan.

Ulikan hände för mär en 10 år.

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Lagrum
Jag antar att olyckan skedde för mer än 10 år sedan samt att du försöker få ersättning av din försäkring för en skada på din bil. Trafikskadelagen (1975:1410) är lagen som gäller för trafikolyckor.

Trafikskadelagen uppdaterades den 1 januari 2015, beroende på om din skada inträffade före eller efter uppdateringen kommer bestämmelserna vara olika. Du skriver att olyckan inträffade för mer än 10 år sedan, alltså kommer den gamla Trafikskadelagen att användas.

Kan man få ersättning för skador efter mer än 10 år?
I den gamla lagen finns det en preskriptionstid på 3 år som börjar löpa när den skadelidande får kännedom om att fordringen kan göras gällande, med en maximum gränd på upp till 10 år. Detta skall ses som att skada på fordon har en preskriptionstid på 3 år innan man inte kan göra den gällande längre (28 § Trafikskadelagens äldre bestämmelser).

Detta betyder att du tyvärr inte kan be om ersättning för skadan enligt Trafikskadelagen eftersom den skedde för mer än 10 år sedan.

Hoppas detta besvarar din fråga!
Med vänliga hälsningar,

Filippa Nielsen NorelindRådgivare