Kan man få besittningsrätt till bostadsrätt och villa?

En närstående till mig påstår att om jag äger en bostadsrätt och låter en vän bo där med mig under en längre period så har hen plötsligt rätt till min lägenhet och jag kan bli utkastad om hen visar sig ha större behov av bostaden än jag. Stämmer det? Min närstående påstår att hen hört talas om folk som bosatt sig i andras sommarhus utan ägarnas vetskap och sedan plötsligt fått rätt att stanna där. Det kan väl inte stämma?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den 1 februari 2013 började en ny lag för uthyrning av bostadsrätter att gälla, privatuthyrningslagen (här).

Bostadsrätt

Enligt 3 § stycket 3 i nyss nämnda lag har hyresgäst inte rätt till förlängning av hyresavtalet, i det fall parterna inte kommit överens om något annat. Man måste sålunda avtala om besittningsrätt. Detta innebär att den som hyr en bostadsrätt inte får något besittningsskydd.

Det ska noteras att besittningsrätt endast gäller andrahandsuthyrning. Sålunda kan en vän som är inneboende ett tag inte få bättre rätt till en bostadsrätt.

Villa

Hyr man villa har man som utgångspunkt visst besittningsskydd, d.v.s. rättighet att få hyresavtalet förlängt vid en uppsägning. Detta besittningsskydd är emellertid svagt vid uthyrning av privat villa. Hyresvärden måste ta ärendet till hyresnämnden och få uppsägningen godkänd, om hyrestagaren inte samtycker till uppsägningen. Argumentet att värden själv vill bo i villan eller sälja den är enligt lag och praxis godkända skäl för att inte förlänga hyresgästens avtal (12 kap. 46 § 1 st. 6p jordabalken.)

Att bosätta sig i andra sommarhus utan deras vetskap medför inte besittningsrätt, utan kan istället anses vara egenmäktigt förfarande (8 kap. 8 § brottsbalken) eller hemfridsbrott (4 kap. 6 § brottsbalken).

Har du några frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare