FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt28/05/2017

Kan man få åklagaren att lägga ner en förundersökning?

Jag o min sambo bråkade för någon månad sedan, vi var båda alkohol påverkade, polisen blev inblandad o jag tillfrågades om jag ville göra en anmälan i det läget! Jag sa ja o jag förhördes på plats, jag, var arg, ledsen, full o upprörd o svamlade bara känns det som. Jag o min partner har det jätte bra nu o vi dricker inte längre. Åklagaren vill inte lägga ner

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det ska inledas en förundersökning så snart det på grund av att någon anmäler eller av ett annat skäl finns anledning att anta att ett brott som hör under allmänt åtal har förövats (23 kap. 1 § rättegångsbalken). Att det inletts en förundersökning när du anmält brott är därför korrekt. Eftersom det finns en skyldighet för polis och åklagare att utreda brott så är det inte möjligt att dra tillbaka sin polisanmälan.

En förundersökning kan läggas ned av två anledningar. Antingen om en fortsatt utredning kräver kostnader som inte står i proportion till sakens betydelse och den kan antas att brottets straffvärde inte överstiger tre månader. Alternativt om det kan antas att åtal till följd av brottet på grund av reglerna om åtalsunderlåtelse eller särskild åtalsprövning (23 kap. 4a § rättegångsbalken). Du som målsägande kan därför inte påverka om en förundersökning ska läggas ner. Du kan dock ringa till polisen och ändra eller lägga till något i din polisanmälan.

Om åklagaren anser att bevisningen är tillräckligt stark mot den misstänkte så ska åklagaren väcka åtal mot den personen (20 kap. 6 § rättegångsbalken). Det är således åklagaren som avgör om denne ska väcka åtal och att du som målsägande inte vill att det ska ske är inte något som denne ska beakta vid det beslutet, även om det kan påverka bevisläget att du väljer att inte medverka i utredningen.

Hoppas det var svar på dina frågor!

Vänligen,

Hanna RappmannRådgivare