Går man fri från ansvar i nödsituationer?

Hej! Jag har en knepig situation men jag ska försöka förklara. Vad är risken för att man döms för olaga intrång eller skadegörelse om man krossat en entrédörr på en liten butik för att ta en hjärtstartare? Det är nämligen så att jag och min kompis var ute och gick och såg då en person som fick ett misstänkt hjärtstopp, bekräftade sedan hjärtstoppet, ringde 112 och så vidare, och då fick vi instruktion att närmsta hjärtstartare bara var 2 gator bort så då var det ju lätt att bara springa och hämta den. När vi kommer dit så ser vi att den sitter innanför ingången och det är låst eftersom det är vid närmare 22:30 och frågar då SOS alarm var närmst alternativa hjärtstartare som då var 4 km bort ( det va på en liten ort ), min kompis bestämde sig för att krossa glasdörren och gjorde det lika snabbt som han sa det. Vad är nu risken att vi döms för olaga intrång alternativt skadegörelse ? Kan man hävda nödvärn? Vi har även pratat med butiksägare som säger att han inte alls är upprör/arg men att han måste göra en anmälan på grund av att försäkringsbolaget vill att det ska finnas en anmälan😰. (Personen överlevde och ambulanspersonal och polis som kom på plats sa att det va rätt gjort ) .

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Nöd föreligger när fara hotar liv och hälsa (24 kap. 4 § andra stycket brottsbalken). Och en gärning som någon begår i nöd utgör endast ett brott om gärningen med hänsyn till hur faran såg ut, den skada som åsamkas annan och omständigheterna i övrigt är oförsvarlig (24 kap. 4 § första stycket brottsbalken). Situationen som du har beskrivit i din fråga är ett skolboksexempel på en nödsituation där ansvarsfrihet på grund av nöd föreligger. Att förstöra en glasdörr för att rädda ett människoliv är minst sagt en proportionerlig handling. Det fanns inte en möjlighet för er att undvika skadan (den krossade glasdörren) eftersom ingen annan känd hjärtstartare fanns att tillgå på närmare håll. Det fanns inte heller några andra rimliga och lagliga handlingsalternativ i situationen, speciellt inte eftersom ni fick instruktioner om hjärtstartare från SOS alarm. Gärningarna begicks i nöd och var inte oförsvarliga, och ni ska därför gå fria från allt straffansvar. Ni ska inte heller kunna bli skadeståndsansvariga för skadan på dörren, ansvarsfrihetsgrunden nöd gäller nämligen inte bara straffansvar - utan även skadeståndsansvar i en situation som eran.

Risken att någon utav er skulle dömas till något typ av ansvar bedömer jag som mycket låg utifrån vad du har skrivit i din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Daniel BromanRådgivare