Kan man bli tvingad att ta emot hjälp med stöd av LSS?

Kan man bli tvingad att ta emot LSS hjälp om man inte vill och kan de tvinga en att vara hemma 7 dagar i veckan och hota med att säga upp lägenheten om man inte är hemma tillräckligt ofta.

Lägenheten går via socialen?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Ansökan om LSS
För att kvalificera sig för hjälp enligt Lag (1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade, LSS, krävs att man först och främst tillhör någon av personkretsarna som lagen anger i §1. Sedan ska den sökande även kvalificera sig för någon av de insatser som lagen erbjuder, §9. Socialen hjälper till med en sådan ansökan.

LSS bygger på frivillighet
Lagen bygger därmed på frivillighet och är inte på något vis tvingande. Socialtjänsten får bara ge dig insatser utifrån LSS om du begär det, §8. Om din lägenhet är en insats som beslutats utifrån LSS kan socialen behöva göra en ny bedömning och besluta att ge dig bistånd utifrån Socialtjänstlagen, SoL, istället.

Det är svårt att bedöma socialtjänstens agerande utifrån din korta berättelse om varför de skulle hota att säga upp din lägenhet. Har de beslutat att du har rätt till bistånd i form av bostad från dem så bör det ha beslutats utifrån din eventuella försörjningsmöjlighet och ditt behov.

Om bistånd till lägenhet
Du kan inte bli tvingad att ta emot hjälp genom LSS och de kan naturligtvis inte tvinga dig vara hemma 7 dagar i veckan för att du ska få behålla din lägenhet. Det kan dock bli diskussion kring din bostad om den beviljats genom LSS och du nu avtackar dig LSS-stödet. Det kan också bli diskussion om du har ett annat boende som du uppehåller dig oftare i. Men det handlar fortfarande om ditt behov av lägenheten och din möjlighet att själv kunna ordna med den. Vill du inte motta stöd utifrån LSS kan du söka samma stöd utifrån SoL istället.

Be att få prata med din handläggare om saken. Myndigheten finns där för att hjälpa dig.

Återkom gärna om du har fler frågor i ärendet.

Jennie NilssonRådgivare