Kan man bli dömd för snatteri om man efteråt betalar för varan?

Kan man bli dömd för snatteri om jag betalar för varan? Behövde en nocco men hade inte pengar i kontot för att betala den så jag var dum nog att ta den från butiken. Dem kom ut sen och sa till mig och betala för den och behövde få swish av mina föräldrar. Min fråga är om de nu kan polisanmäla mig även om jag betala för den?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

“Snatteri” är den vardagliga benämningen för ringa stöld. Stöld regleras i Brottsbalken (BrB)

Stöld och ringa stöld

För att dömas för stöld ska man olovligen tagit något som tillhör någon annan med uppsåt att tillägna sig det. Ingreppet ska vidare ha medfört skada (8 kap. 1 § BrB). Stöld anses som ringa om värdet på varan och andra omständigheter talar för det. Som en riktlinje för stöld i en butik anses gränsen för ringa stöld vara varor till ett totalt värde av under 1250 kr, vilket följer av praxis från Högsta domstolen (NJA 2019 s. 951). I ditt fall lutar det åt ringa stöld, d.v.s. snatteri, då det var en vara till ett värde under denna gräns (8 kap 2 § BrB).

För att dömas för stöld eller ringa stöld ska man ha haft uppsåt att ta varan och tillägna sig den, det vill säga ska man haft en avsikt att ta varan. Vad som framgår av din fråga verkar du ha tagit den med uppsåt då du vetat om att du inte haft pengar med dig och utan att betala ändå tagit med varan ut ur butiken.

Sammanfattning

Även om du senare betalar för varan är du skyldig till snatteri om du uppfyller rekvisiten för brottet. Om du tagit en vara av värde med uppsåt att ta den uppfyller du därmed rekvisiten för ringa stöld, om värdet på varan är mindre än 1250 kr och andra omständigheter talar för att stölden är ringa. Vidare har det faktum att du tagit varan medfört en ekonomisk skada för butiken. Brottet ska dock ha blivit fullbordat då man inte kan dömas för försök till ringa stöld. Det framkommer dock att du tagit dig ut ur butiken och brottet får därmed anses fullbordat då du tagit dig förbi kassorna och ut genom butiken, och därmed passerat sista betalningsmöjlighet.

Det spelar då ingen roll om du betalat för varan efteråt då du uppfyllt kraven för brottet. Det är därmed upp till butiken om de vill anmäla brottet eller inte. Om du efteråt betalade för varan kan butiken välja att inte gå vidare med anmälning, men detta är upp till dem.

Oavsett har butiken en möjlighet att polisanmäla dig då brottet har fullbordats.

Hoppas du fick svar på din fråga! Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig till info@lawline.se eller boka tid direkt hos våra jurister på http://lawline.se/boka.

Med vänliga hälsningar,

Ellen HendarRådgivare