kan man bli dömd för misshandel pga knuff mot barn?

Hej,

min 14-åriga dotter hade gått nyligen till kuratorn i skolan och gjort en anmälan på mig som handlar om att jag har slagit henne vid minst två tillfälle 2015 och 2016. Jag minns att det hände konflikter vid dessa tillfälle med henne som ledde till att jag har knuffat henne med öppen hand i axel utan att mena att göra ont eller bestraffa, fast själv efter det mådde dåligt för att älskar henne oerhört mycket. Hon beskriver det som ett slag då det gjorde ont, samt har hon sagt att vid en av tillfällen hade hon fått örfil och vid den andra hade jag sparkat sam dragit för håret. Vid polisförhör fick jag lyssna detta och var helt chockat, dels för att det har gått tid och jag minns inte detaljer i själva situationer och dels för att allt lät mycket förstorat. Samt jag förstår att hon var jättesur på mig då jag knuffat henne. Det var inga konflikter eller bråk under senaste tiden. Jag har erkänt att jag knuffat henne med en hand och att det hände under några gånger utan avsikt att göra ont eller skada. Om de kommer att utgå från hennes berättelse om örfil och spark som jag inte erkänner då jag inte minns alls att jag gjorde detta finns det preskriptionstid och vilken typ är det för misshandel som kan dessa olika gärningar kategoriseras? Kommer jag att få fängelse för detta?

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar vilket brott och straff som kan bli tillämplig för en knuff, örfil, spark samt dragning i håret mot barn, ifall du kan dömas utan att du haft avsikt till detta, och hur lång tid preskriptionstiden är för brottet.

Vilket brott kan vara tillämplig?
Ett får barn inte utsättas för kroppslig bestraffning eller annan kränkande behandling. ( föräldrabalken 6 kap. 1 §)
Förbudet enligt paragrafen reglerar aga mot barn, vilket är brottsligt om samma handling mot en annan person är straffbar som misshandel. Det brott som kan bli aktuellt för din del är alltså misshandel enligt brottsbalken 3 kap. 5 §.

Enligt paragrafen gäller att den som tillfogar annan person kroppsskada, sjukdom eller smärta eller försätter hen i vanmakt eller något liknande tillstånd, döms för misshandel till fängelse i högst två år, eller om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader.
Med kroppsskada avses både fysisk och psykisk skada. Enligt förarbetena omfattar kroppskada skador såsom sår, svullnader och benbrott, men även funktionsrubbningar som tex försämrad syn och hörsel. Även en gärning som bara medför lindrig skada eller smärta ses som misshandel. (brottsbalken 3 kap. 5 §)

Gränsdragningen mellan ringa misshandel och normalgraden av misshandel
Gränsdragningen mellan ringa misshandel och normalgraden av misshandel är inte alltid lika enkel att avgöra då lagtexten inte ger någon vägledning. Av praxis kan man dock få viss vägledning av vad som har ansetts utgöra ringa misshandel. Utgångspunkten för bedömningen är den skada eller smärta som misshandeln lett till (Se rättsfallet NJA 2017 S. 1129)

Generellt sett brukar slag med öppen hand (dvs en örfil) betraktas som ringa misshandel, medan slag med knuten hand brukar betraktas som normalgraden av misshandel. I vissa omständigheter kan dock ett slag med öppen hand bedömas som misshandel av normalgraden, tex om brottet begås av en vuxen mot ett barn.

När det gäller misshandel mot barn och gränsdragningen mellan ringa och normalgraden av misshandel har Högsta Domstolen i rättsfallet NJA 2017 S. 1129 uttalat att bedömningen i första hand kommer att utgå från den skada och smärta som barnet har orsakats. Det har även betydelse om barnet är litet eller om vårdnadshavaren använt sig av ett föremål som kan öka risken för skada eller smärta. Det ska även vägas in om misshandeln är till följd av en uppfostringsmetod som tillämpats mot barnet, och de risker för barnets hälsa och utveckling som en metod med fysisk bestraffning för med sig.

Då jag inte har alla omständigheter är det svårt att svara exakt på om det i ditt fall kommer bedömas som ringa misshandel eller misshandel av normalgraden.

Gärningsmannens uppsåt
För att misshandel överhuvudtaget skall anses ha begåtts krävs det att gärningsmannen haft uppsåt till själva handlingen. Har du inte uppsåt till handlingen kan du alltså inte bli dömd för misshandel.

Förenklat förklarat betyder uppsåt att gärningsmannen förstår vad han gör. Det finns tre olika sorters av uppsåt som kan bli tillämplig: avsiktsuppsåt, insiktsuppsåt och likgiltighetsuppsåt. Gärningsmannen har avsiktsuppsåt om gärningen utförs med en viss avsikt. Insiktsuppsåt innebär att gärningsmannen ser ett visst faktum som mycket sannolikhet, och inte har någon egentlig tvivel om att en viss följd kommer att inträffa som en konsekvens av sin gärning. Den lägsta graden av uppsåt är likgiltighetsuppsåt där gärningsmannen är likgiltig inför konsekvensen av sin gärning. Gärningsmannen måste då ha misstänkt att en viss följd ska inträffa (ex smärta vid ett slag), men väljer ändå inte att avstå från gärningen.

Föreligger inte uppsåt så kan vållande till kroppsskada enligt bli aktuellt i vissa fall, om misshandeln inte är ringa. (brottsbalken 3 kap. 8 §)

Vad är straffet för misshandel?
Straffet för misshandel är fängelse i högst två år. Är brottet ringa är straffet böter eller fängelse i högst sex månader.

I Sverige finns det en presumtion mot fängelse, och man försöker så långt det är möjligt att undvika fängelse. (se brottsbalken 30 kap. 4 §) Andra påföljder som kan bli tillämpliga istället är villkorlig dom, skyddstillsyn eller överlämnande till särskild vård.

Misshandel av normalgraden är normalt sett ett artbrott, vilket innebär att det finns en presumtion för fängelse. Dock måste domstolen beakta omständigheterna vid det enskilda fallet, och se om det finns andra skäl som talar mot fängelse. (se ex brottsbalken 29 kap. 5 §)
I rättsfallet som jag nämnde ovan (NJA 2017 s. 1129) dömdes gärningsmannen för ringa misshandel till böter.

Utifrån de omständigheter jag fått av dig är det svårt att säga exakt vilket straff du skulle kunna få ifall du blir dömd. Domstolarna beaktar omständigheterna i det enskilda fallet, och det är även därför svårt att säga exakt vad straffet kommer att bli, då det kan finnas både förmildrande och försvårande omständigheter som kan påverka utfallet.

Bevis
För att någon ska bli dömd för misshandel krävs att den tilltalades skuld måste vara ställt utom rimligt tvivel. Det får alltså inte finnas någon alternativ förklaring till den åtalade gärningen som utesluter ansvar för den tilltalade. Det betyder att det är ett väldigt högt beviskrav som åklagaren måste bevisa för att någon ska dömas.

Du kan alltså inte dömas för misshandel, om det inte finns något bevis för att du faktiskt gjort gärningen, och det måste också vara ställt utom rimlig tvivel att du faktiskt gjort det din dotter sagt.

Preskriptionstid
Reglerna kring preskriptionstider finns i brottsbalken 35 kap. 1 §. Preskriptionstiderna är beroende på hur långt straffet är för det enskilda brottet.

Preskriptionstiden för misshandel av normalgraden är fem år, och för ringa misshandel är preskriptionstiden två år.

I ditt fall betyder det att om händelserna är att bedöma som ringa misshandel, har preskriptionstiden inträtt för det brottet som hände i 2014. Är det normalgraden av misshandel har preskriptionstiden inte löpt ut än.

Hoppas du fick svar på din fråga,

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare