Kan man bli av med läkarlegitimation pga. grovt vapenbrott?

Kan en 26 årig läkare förlora sin läkarlegitimation om den åker fast på grovt vapenbrott?

Jag tycker det skulle vara ologiskt då det inte har med yrket eller utbildningen att göra, men ingen arbetsgivare kanske inte vill anställa den sedermera pga av att hen dömts för grovt vapenbrott? Men legget kan väl inte dras in? 5,5 års utbildning borta isfåfall...

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Kan en läkare förlora sin läkarlegitimation om hen åker fast för grovt vapenbrott?
Det korta svaret på din fråga är ja. För att en läkare ska få sin läkarlegitimation återkallad krävs det att vissa grunder är uppfyllda (8 kap. 3 § patientsäkerhetslagen). En av grunderna för en återkallelse är att man i eller utanför yrkesutövningen har gjort sig skyldig till ett allvarligt brott. Brottet i sin tur ska vara ägnat att påverka förtroendet för honom eller henne (8 kap. 3 § andra punkten patientsäkerhetslagen).

Det innebär för det första att en läkarlegitimation kan återkallas även om brottet inte har något med yrket eller utbildningen att göra. I dessa fall är syftet att värna legitimationen som "garantibevis" för att läkaren är lämplig att utöva yrket. För det andra så är frågan hur man ser på grovt vapenbrott i förhållande till brott som är ägnade att påverka förtroendet för läkaren. I förarbetena till lagen nämns t.ex. brott mot annans liv eller hälsa, narkotikabrott, sexualbrott, barnpornografibrott, förfalskningsbrott, osant intygande och mened. Därmed nämns inte grovt vapenbrott. Det behöver dock inte innebära att läkarlegitimationen inte kan återkallas ändå, eftersom dessa brott endast är exempel.

Vad gäller den allvarliga brottsligheten så ser man till det enskilda fallet och gör en helhetsbedömning av alla relevanta omständigheter. Till sist, för att den 26-åriga läkaren ska kunna förlora sin läkarlegitimation så krävs det att det finns en lagakraftvunnen dom, strafföreläggande eller åtalsunderlåtelse.

I vissa fall får dock återkallelse av t.ex. läkarlegitimationen underlåtas. Särskilda skäl kan t.ex. vara att det gått avsevärd tid från det att brottet begicks till dess att frågan om återkallelse prövas (8 kap. 3 § andra stycket patientsäkerhetslagen).

Sammanfattning
Alltså, en läkare som blivit dömd för grovt vapenbrott kan få sin läkarlegitimation återkallad även om den allvarliga brottsligheten saknar samband med yrket.

Hoppas du fick svar på dina frågor!
Med vänliga hälsningar,

Fanny ErikssonRådgivare