Kan man avtala bort sin rätt till semesterersättning och kompensation för komptimmar?

Hej, av olika omständigheter så sa jag upp mig istället för att bli uppsagd då vi kom överens om det.. då jag mådde extremt dåligt och var inpsykisk obalans ska jag ärligt säga att jag inte riktigt visste vad jag exakt skrev på utan litade på mina chefers ord att mina sparade semesterdagar och mina komptimmar som jag tjänat ihop kommer jag självklart få ut, detta SAS även under tiden jag skrev på min uppsägning.. Även att mitt fack inte behövde vara med då de inte var några konstigheter utan bara en vanlig uppsägning och att de jag sparat o semester o komp skulle betalas ut.. Nu vägrar dom betala ut iallafall och hänvisar till uppsägningen :( Kan man verkligen göra så.. behålla mina intjänade dagar o komp!? Detta är en kommunal verksamhet!! Det som står i uppsägning såg jag nu då jag mådde alldles för dåligt för att ens orka läsa exakt utan litade på deras ord, dom visste att jag mådde väldigt psykiskt dåligt.. med fullföjande av detta avtal är alla fullföljande parterna emellan tillfullo reglerade, ingen av parterna har några krav på den andre..

kan man göra såhär och tom sätta lugn färg själv med hänvisning att facket behöver inte vara med!?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det kommer till dina komptimmar har du rätt att få ut dem antingen i ledighet eller pengar. Enligt semesterlagen har du rätt till att få ut semesterersättning vid uppsägning (28 § semesterlagen). Huvudregeln är att man inte får avtala bort denna rättighet (2 § semesterlagen och 2 a § semesterlagen).

Du kan i vissa fall avstå från dina rättigheter
Att en rättighet inte går att avtala bort innebär dock inte att du i efterhand, när rättigheten väl aktualiserats, inte kan avstå från den (rättsfallet AD 1988 nr 61). Avtalsförbudet innebär bara att du inte kan på förhand, exempelvis när du precis börjat anställningen, ingå avtal om att du vid uppsägning avstår från kompensation för semesterdagar och komptimmar.

Avtalet som du slutit vid uppsägning, där det står att ni inte har några krav på varandra, kan därför vara bindande och innebära att du inte har rätt till ersättning.

Avsikt att avstå från rättighet måste ha funnits eller kunnat antas
Giltigheten av en sådan överenskommelse är däremot beroende av om du verkligen haft avsikt att avstå från dina rättigheter eller om arbetsgivaren haft god anledning att i vart fall anta det (rättsfallet AD 1991 nr 90). Huvudregeln är dessutom att arbetsgivaren har ett ansvar att kontrollera om du verkligen har för avsikt att avstå från de aktuella rättigheterna, såvida omständigheterna inte är sådana att detta inte anses behövas (AD 1988 nr 61).

Vad gäller i ditt fall?
Du har fått rent felaktig information, ditt fackförbund har inte varit närvarande och det har inte heller framgått på något annat vis att avtalet som ni slöt i samband med uppsägningen innebar att du avstod på din intjänade semester och dina komptimmar. Utöver detta har du varit i ett dåligt psykiskt skick, vilket arbetsgivaren varit medveten om. I den situationen bör det rimligtvis ställas högre krav på att arbetsgivaren ska säkerställa att du förstår vad uppsägningsavtalet faktiskt innebär. Men tvärtom har de snarare ljugit för dig, och uppmuntrat dig till att inte ha någon företrädare från facket närvarande.

Min bedöming är således att avtalet inte är giltigt eftersom du inte haft avsikt att avstå från dina rättigheter samt att arbetsgivaren tvärtom haft all anledning att förstå att du var i avsaknad av den avsikten.

Vad bör du göra?
För det första bör du ta kontakt med din fackförening och diskutera frågan med dem så de får hjälpa dig med förhandling med arbetsgivaren. Vid en eventuell tvist i arbetsdomstolen kommer dem också kunna hjälpa dig med domstolsprocessen.

Sammanfattning
Du har rätt till semesterersättning och ersättning för dina komptimmar. Du kan däremot avstå från dessa rättigheter genom avtal. För att ett sådant avtal ska vara giltigt krävs det:

1. Att avtalet sluts när rättigheten blir aktuell, och
2. Att du har haft en avsikt att avstå från dina rättigheter, eller
3. Att arbetsgivaren haft anledning att anta att du haft en sådan avsikt.

I det här fallet har du inte haft en sådan avsikt och arbetsgivaren har inte haft anledning att anta att du haft det heller. De har dessutom farit med rena osanningar och varit medvetna om ditt psykiska skick. Avtalet är därför inte giltigt. Du bör ta kontakt med ditt fackförbund för att få hjälp med den uppkomna situationen.

Vänligen

Pegah FazliRådgivare