Kan man avtala bort konsumentskydd?

I samband med försäljning av häst från näringsidkare till privatperson avtalas om att parterna ska ses som jämbördiga och att vid tvist köplagen ska tillämpas. Är det möjligt att åsidosätta konsumentköplagen med detta - att vara överens om att parterna avtalar om jämbördighet?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Konsumentköplagens tvingande innebörd

Eftersom privatpersonen är konsument och därtill att hästar i lagens mening utgör lösa saker, ska konsumentköplagen tillämpas på köpet, se konsumentköplagen 1 § här.

Av 3 § i konsumentköplagen (här) framgår det att konsumentskyddet inte kan avtalas bort med bindande verkan - lagen är alltså tvingande, till konsumentens förmån. Det innebär att om avtalet innehåller någon bestämmelse som fråntar konsumenten sitt skydd enligt konsumentköplagen, är det villkoret ogiltigt och inte gällande.

Således blir svaret på din fråga nej - det är inte möjligt att åsidosätta konsumentköplagen till konsumentens nackdel (däremot till dennes fördel).

Hoppas du med detta fick svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare