Kan man avtala bort konsumentköplagen?

Kan en bilförsäljare (företag) skriva ifrån sig sina skyldigheter enligt konsumentköplagen i köpekontraktet?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline.

Din fråga bottnar i om konsumentköplagen är tvingande lagstiftning, eller om man i avtal kan göra avsteg från lagen. Svaret på frågan hittar man i 3 § konsumentköplagen. Där framgår det att avtalsvillkor som jämfört med konsumentköplagen är till nackdel för konsumenten är utan verkan mot konsumenten. Regeln gäller under förutsättning att inget annat sägs i just konsumentköplagen.

Detta innebär alltså att avtalsvillkor (i till exempel köpekontraktet) som strider mot säljarens skyldigheter enligt konsumentköplagen saknar verkan mot dig. Säljaren kommer trots avtalet vara skyldig att iaktta konsumentköplagens bestämmelser. Det är dock möjligt att avtala om strängare skyldigheter för säljaren än vad som stadgas i konsumentköplagen, och/eller längre gående rättigheter för dig som konsument. Lagen har också egna undantag där den faktiskt medger avtalsfrihet på vissa punkter.

Några undantag i lagen

På vissa punkter medger konsumentköplagen ett handlingsutrymme för köparen och säljaren att själva avtala om vad som ska gälla. I dessa fall tillämpas bara konsumentköplagen om något avtalsvillkor inte finns. Ett exempel på detta är kostnaderna för att leverera varan. Enligt konsumentköplagen ska säljaren stå för transportkostnader och dylika kostnader för varan som uppkommer före avlämnandet, men bara i den utsträckning inget annat har avtalats (7 § konsumentköplagen). Här ges alltså köparen och säljaren möjlighet att göra avsteg från lagen genom avtal. Dessa möjligheter förekommer dock bara undantagsvis i konsumentköplagen och dina centrala rättigheter - exempelvis rätten att reklamera och rätten att hålla inne betalning - går inte att avtala bort.

Så vad gäller?

Sammantaget är alltså ett avtal som står i strid med konsumentköplagen utan verkan mot konsumenten; konsumentköplagen är tvingande till konsumentens förmån. I vissa undantagsfall (exempelvis gällande leveranskostnader) är dock konsumentköplagens huvudregler möjliga att avtala bort. I så fall ska det står det utskrivet i lagtext att avtal kan sätta lagregeln ur spel.

Jag hoppas att jag har kunnat hjälpa dig att få klarhet i vad som gäller. Om du har en mer specifik fråga om vad som gäller i ditt fall är det bara att återkomma med en ny fråga.

Allt gott,

Ludwig KarlssonRådgivare