FrågaARBETSRÄTTSjuk 14/10/2019

Kan man avtala bort karensavdraget?

Hej. Jag undrar om karensavdraget är obligatoriskt eller kan man avtala bort det och få ersättning från första dagen?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt "sjuklönelagen" (SjlL) så är utgångspunken att ett karensavdrag ska göras när sjuklön ska utbetalas. Karensavdraget är 20% av den genomsnittliga veckolönen (6 § 2 stycket SjlL).

Lagen är dock dispositiv till fördel för den anställde. Detta betyder att en arbetstagare och en arbetsgivare kan komma överens om villkor som är fördelaktigare för arbetstagaren än de regler som finns i lagen (2 § SjlL). Att avtala bort karensavdraget styrker arbetstagarens rättigheter och är därmed fullt tillåtet.

Hoppas detta gav svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Axel HelgessonRådgivare